زنان، ازدواج و طلاق
چرا برای زن حائض، قضای روزه واجب است ولی قضای نماز واجب نیست؟
دلیل آن روایات معتبر و متعدّدی است که از حضرات معصومین علیهم السلام رسیده که در کتاب وسائل الشیعة، جلد دوم، از ابواب حیض، باب41، حدود 15 روایت جمع آوری شده است.شاید حکمت آن این باشد که قضای نماز مشکل است امّا قضای روزه مشکل نیست و یکسال وقت دارد. ضمناً قیاس در احکام جایز نیست.در روایتی، ابوبصیر همین سؤال را از امام صادق علیه السلام پرسید؛ امام فرمودند: چون روزه در هر سال یک ماه است ولی نماز در هر شب و روزی است؛ خداوند به همین خاطر بر زن حائض قضای روزه را واجب نموده ولی قضای نماز را واجب نکرده.
نگاه مرد به زن مسلمانی که حجاب خود را رعایت نمی کند، چه حکمی دارد؟
در حدّ متعارف بدون قصد ریبه اشکال ندارد؛ اگر چه ترکش بهتر است.
آیا ازدواج زن شیعه با مرد غیر شیعه جایز است؟
اگر بترسد که بر اعتقاد خود باقی نماند، جایز نیست.
آیا زنی که شوهر ندارد اگر (نعوذ بالله) با مردی زنا کند، بعد می‌تواند با او ازدواج کند؟
می تواند ازدواج کند.
آیا دختر رشیده می تواند بدون اذن پدر ازدواج موقّت نماید؟
اگر موجب ناراحتی پدر می شود جایز نیست و باید جلب رضایت شود؛ امّا عقد باطل نیست و زنا مرتکب نشده.
آیا نگاه کردن مرد به بدن زنان غیر مسلمان اشکال دارد؟
نگاه مرد به اعضای بدن زن غیر مسلمان که معمولا پوشانده می شود، بنابر احتیاط واجب جایز نیست. نگاه کردن به مواضعی که در عرف آنها پوشانده نمی شود ـ بدون قصد ریبه ـ اشکال ندارد.
نگاه کردن زن و مرد نامحرم به یکدیگر در چه حدّ جایز است؟
نگاه کردن مرد به بدن زن نامحرم ـ چه با قصد لذّت یا بدون آن ـ حرام است؛ فقط نگاه کردن به صورت و دست‌‌ها ـ تا مچ ـ بدون قصد لذّت، اشکال ندارد؛ هر چند بنابر احتیاط مستحب بدون قصد لذّت نیز نگاه عمدی نکند. نگاه کردن زن نیز به بدن مرد نامحرم جایز نیست؛ فقط نگاه به مواضعی که معمولاً پوشش ندارد، بدون قصد لذّت اشکال ندارد.
بلند بودن ناخن برای زن چه حکمی دارد؟
از جمله مستحبّات روز جمعه برای مرد و زن، کوتاه کردن ناخن است. گذاشتن ناخن بلند برای زن حرام نیست، امّا اگر آن را تزئین کند، باید از نامحرم بپوشاند.
سرمه کشیدن برای زنان، اگر نامحرم ببیند اشکال دارد؟
چنان چه موجب ازدیاد زیبایی شده و جلب نظر می نماید، از نامحرم بپوشاند.
برادرم قصد ازدواج دارد، ولی نماز نمی‌خواند. آیا در موقع خواستگاری باید این مطلب را گفت؟ اگر پرسیدند چطور؟
گفتن آن لازم نیست، امّا اگر پرسیدند، بهتر است واقع را بگویید، بلکه دروغ گفتن جایز نیست.
آیا برای ازدواج موقّت یا دائم، اجازه‌ زن اوّل لازم است؟
چنانچه در حین عقد زن اوّل، شرط شده، لازم است.
پزشکی که برای معاینه بیمار مجبور به نگاه یا لمس عورتین است چه باید بکند؟
اگر تشخیص بیماری یا درمان، متوقّف بر نظر و لمس مستقیم عورتین و بدون دستکش باشد، بدون تجاوز از مقدار لازم، جایز است.
اگر زن، ساق دست بپوشد و به روی آن النگوی طلا اندازد و نامحرم ببیند، اشکال دارد؟
اشکال دارد و احتیاط در ترک است.
آیا بازی تئاتر برای خانم‌ها از نظر حضرتعالی اشکال دارد؟
چنانچه رعایت موازین شرعی و اخلاقی بشود و برای بینندگان انحراف شرعی و اخلاقی نیاورد، بلکه آموزنده باشد، اشکال ندارد و اگر بدآموزی داشته باشد، جایز نیست و فرقی بین زن و مرد نمی‌باشد.
روابط دختر و پسر تا چه حد جایز است؟
سخن گفتن و نظر کردن به صورت و دست تا حدّ مچ، بدون شهوت اشکالی ندارد؛ امّا دست دادن، لمس کردن و بوسیدن هر چند بدون شهوت باشد حرام است و به وسیله‌ی عقد نکاح (موقّت یا دائم) حلال می‌شود. ضمناً می‌توانید به کتاب حجاب مرحوم شهید آیت الله مطهّری رجوع کنید. 
آیا بر مرد واجب است به تقاضای جنسی همسرش پاسخ مثبت دهد، در حالی که خود رغبتی به این کار ندارد؟
«معاشرت به معروف» اقتضای پاسخ مثبت دارد.   اگر چه حدّ واجب، آن است که هر چهار ماه یک مرتبه دخول انجام دهد و بنا بر احتیاط، انزال گردد. در غیر آن واجب نیست. 
با توجّه به این که امر طلاق به دست مرد است، آیا مرد می‌تواند بدون هیچ دلیلی، زنش را طلاق دهد؟
از جهت طلاق دادن، می‌تواند؛ امّا آزردن و اذیت به مرد و زن مسلمان جایز نیست. 
آیا پوشاندن روى پا جلوى نامحرم واجب است؟
واجب است از نامحرم پوشانده شود.
آیا زن می‌تواند در هنگام حیض، غسل جنابت کند و این غسل صحیح است؟
می‌تواند در هنگام حیض، غسل جنابت کند و صحیح است.
حکم تاتو برای زنان چیست؟
چنانچه مانع غسل و وضو نباشد و اسراف شمرده نشود و تغییر در خلقت نباشد و بعدها موجب فساد نباشد(یعنی زیبایی خود را از نامحرم حفظ کند)، اشکال ندارد. 
بعد از پاک شدن زن و قبل از غسل، نزدیکى با همسر جایز است؟
احتیاط در ترک است.
مى ‏گویند باید جلوى زنان غیرمسلمان حجاب را رعایت کرد؛ آیا این مطلب صحیح است؟
بهتر است رعایت شود.
اگر فاصله بین دو عادت ماهانه کمتر از ده روز باشد و علائم حیض را هم داشته باشد تکلیف چیست؟
حداقل فاصله دو حیض (از پاکى حیض تا شروع حیض بعدى) ده روز است و کمتر از آن استحاضه است.
آیا نزدیکى با زن در زمان عادت در دُبر(پشت) جایز است؟
بدون رضایت زن جایز نیست.
چت (گفتگوی اینترنتی) با دختر یا پسر چه حکمی دارد؟
چنانچه موجب مفسده (از قبیل تحریک شهوت یا غیبت یا ...) نباشد اشکال ندارد.
آیا جایز است که پسر و دختر، مدّتى بدون اینکه صیغه عقد را جارى کنند، نامزد باشند؟ اگر جایز است، محدوده روابط آنها تا چه حدّى است؟
چنانچه صیغه عقد نکاح(دائم یا موقّت) جاری نشده، اگر سخن گفتن آنها موجب تهییج شهوت باشد حرام است و نگاه کردن به بدن یکدیگر(بجز صورت و کفین در همین فرض) و لمس کردن هر چند با شهوت نباشد، جایز نیست. نامزدی؛ اگر خالی از آنچه گفته شد باشد اشکال ندارد.
کسی که ایدز دارد و می داند که اگر بگوید به او زن نمی دهند، آیا می تواند بدون اینکه از بیماریش بگوید ازدواج کند؟ و عقد او صحیح است؟
چون بیماری ایدز از بیماریهای صعب العلاج و کشنده می باشد؛ بیان آن واجب است. ولی اگر نگوید عقد صحیح است؛ لکن چون این بیماری از راه دخول به زن منتقل می گردد، زن حق فسخ دارد. و چناچه زن از روی عدم اطلاع متحمل ضرر گردد، می تواند از مرد مطالبه نماید و اگر موجب مرگش شود دیه او به عهده زوج می باشد.
آیا اگر زن و شوهری با هم فیلم رقص نگاه کنند حرام است؟
چنانچه مهیّج شهوت باشد حرام است.
آیا مخارج ازدواج پسر و جهیزیه دختر از نفقات واجب است و باید پدر تأمین کند؟
از نفقه واجب نیست.
آیا بر مادر واجب است بچه خود را شیر دهد؟
چنانچه بچه در اثر شیر ندادن مادر ضرر ببیند واجب است؛ امّا می تواند با هماهنگی پدر بچه دایه بگیرد.
اگر پدر به پسر خود بگوید: زنت را طلاق بده و الّا تو را عاق می کنم. آیا اطاعت واجب است و اگر طلاق ندهد عاق می شود؟
در فرض مسئله اطاعت پدر واجب نیست و سعی کنید به او احسان نمائید.
زنى که از نظر پزشکى، یقیناً و قطعاً باردار نمى شود، اگر طلاق بگیرد، آیا واجب است که عدّه نگه دارد؟
عدّه بر زنِ مطلّقهء مدخولهء غیر یائسه، مطلقا واجب است.
باردار نمودن مصنوعی زن با نطفه ی شوهرش، به نظر حضرت عالی جایز است؟
اگر مستلزم مقدمات حرام (مثل نظر و لمس عورت) نباشد یا عرفا برای این کار اضطرار باشد، اشکال ندارد.
به نظر حضرت عالی کار برای زن در بیرون خانه جایز است؟
کار کردن زن در خارج از خانه با رعایت حجاب شرعی و اذن شوهر جایز است.